Pagina's

27 april, 2013

KOP ANKERTJES



Van 'kop ankertjes' had ik nog nooit gehoord, maar het blijkt een belangrijk verbindend element in een (oude)  pop te zijn. Het is een scharnier in kraal vorm (kommetje / bolletje) dat met behulp van een ijzerdraad -oogje en elastiek het hoofdje aan de romp van de pop vasthoudt. Een simpel ding, maar je moet het wel in huis hebben als je het nodig hebt.
Jolie, die naast heel veel ander werk ook nog poppen restaureert had zo'n ding nodig om het hoofdje van een prachtig oud popje op z'n plaats te houden.
Ik draaide een aantal maten 'soort van' kralen en legde ze in een schaaltje. Het schaaltje stond toevallig op een tafeltje en ik vond dat ze bij elkaar hoorden.




Voordat ik het stilleven aan Jolie opstuurde maakte ik nog snel wat plaatjes op verschillende locaties, want 'kleding maakt de man'.
Voor mijn gevoel doet de omgeving er niet toe, het werk is sterk genoeg, ook als alle kopankertjes gebruikt zijn heeft Jolie nog iets moois over, want een mooie groene appel of gele banaan mag ook.



5 opmerkingen:

  1. Berend Peter,

    Wat een pracht verrassing voor Jolie!
    Als je wilt weten wat ik van dit stilleven vind, moet je even onderaan Jolie's blog kijken.

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hans Mulder28/4/13 10:04

    Je bent al net als ik, direct kijken of er een oplossing te vinden is voor een probleem van een ander. Ook ik krijg vaak een vraag van vrienden of buren, hoe iets op te lossen. Heerlijk om dan je hersens te pijnigen en ze blij maken met het resultaat. Zien is doen en kunnen (en toegeven als het toch niet lukt!). Ik beschik niet over een draaibank, dus dit had ik niet kunnen maken, al wist ik wel hoe het er uit moest zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woorden zijn al snel te armoeiig om mijn plezier in het moois stilleven uit te drukken BP, ik ben er héél blij mee! En je hebt gelijk, de omgeving doet er niet toe: het is mooi om te zien hoe het op verschillende plekken tot z'n recht komt!

    BeantwoordenVerwijderen