Pagina's

22 januari, 2009


WAAR MAAK IK MIJ DRUK OM...





Man waar maak je je druk om, hoor ik sommigen al mompelen. "Slecht voor de bloeddruk en het levert toch niets op." Toch maak ik mij zo nu en dan druk over mijn werk als ik vind dat het onrecht wordt aangedaan.
Voor de bij de Gaasperplas te houden FLORIADE 1982 maakte ik het beeld "Dwazen denken te beschermen", een stalen open kubus met een daaraan door een ketting geketende betonnen paal. Na de tentoonstelling vroeg de toenmalige gemeente Amsterdam mij het beeld te vergroten voor een plantsoen op Zeeburg. Het beeld is daar neergezet zoals ook het kleinere broertje, met de kubus zichtbaar boven het maaiveld.
Een paar jaar geleden reden wij langs het beeld en zag ik tot mijn grote schrik dat het niet meer het beeld was zoals ik het bedoeld had. De kubus was ingegraven leek het wel en het beton had een schilderbeurt gekregen! Zoiets aankaarten bij een gemeente, nu deelgemeente is onbegonnen werk, ik heb het laten lopen en was het totaal vergeten totdat ik er gisteren per toeval achterkwam dat er tegenwoordig een 'Kunstwacht' bestaat. Een particulier bureau dat kunst in de openbare ruimte inventariseert, maar ook onderhoudt en restauraties uitvoert voor aangesloten gemeenten zoals Zeeburg.
Vanmorgen mailde ik mijn verbolgenheid en een uur geleden had ik een gesprek en waren fouten in de tekst op de site verbeterd! Daar kan geen gemeente ambtenaar tegenop.
Er gaat uitgezocht worden of de oorspronklijke bedoeling weer zichtbaar gemaakt kan worden.





<>


7 opmerkingen:

  1. Niks 'waar maak je je druk om'!

    Het publiek heeft er ook recht op om een werk te bekijken zoals het oorspronkelijk gemaakt/bedoeld is..

    ik heb trouwens jaren in stadsdeel Zeeburg gewoond, en ehhhhhhhh, laat ik maar niet beginnen over het "kunstbeleid." Want als ik erover begin dan zeg ik ook tegen mezelf "man waar maak je je druk om" ;))
    Hier 'brak ik even mijn bek los' over het beleid van de ambtenaren/buurtpolitici in Zeeburg
    http://www.jolie.nl/weblog/122003december.html#luxe Zie: "E.J.H. was een bevlogen kunstenaar, die als een hyena vocht, om een klein kerkje in..."

    Schrijf ik er even bij, als achtergrond-informatie. dan weet je dat het niet gaat om je werk, maar dat ze tegen elk werk zo doen...

    (ik vermoed trouwens dat ik het beeld destijds gezien moet hebben.. Waar staat het precies? (ik heb een VAGE herinnering dat ik dacht dat het een tafel uitbeelde.. Kan me vergissen hoor, maar if so, dan zou het in het Flevopak moeten staan.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oops, ik zie nu dat ik op de rode tekst kan klikken ;-)

    Ja, ik ken het werk.... Javaplantsoen.

    Wat een toeval zeg! (ik ben er bijelkaaropgeteld 15 jaar langsgelopen, al lag dat stukje niet niet zo op mijn route dat ik er VLaK langsliep.)

    (ik dacht echt dat het een tafel uitbeeldde.. Kun je nagaan wat zo'n vervorming met een beeld doet... Het blauw herinner ik me niet. Dat is dan waarschijnlijk toch recenter gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ jolie, ik kende dat verhaal van E.J.H. niet, maar het is zeer toepasselijk! Dat is precies wat ik bedoel met 'Dwazen denken te beschermen, daarom ook ben ik blij dat die man van de Kunstwacht de tekst op de site meteen heeft aangepst. Er stond namelijk: hek rond 'de te beschermen paal, maar het gaat niet over de paal of de kubus, maar over beiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De eigen kleur van het beton leeft en dat doet het blauw niet, maar krijg je dat blauw nog uit het
    beton ?? Ik hoop het.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zit ik nog steeds, hoofd te schudden bij je reactie, "hek rond 'de te beschermen paal'" hoe verzinnen ze het... Het heeft iets tragisch, hoe zeg je dat, (zeg ik niks verkeerds...?) dat je aan zo'n ehm, wat looserig Stadsdeel als Zeeburg een kunstwerk bent "kwijtgeraakt," het zou in een Stadsdeel met meer kennis en feeling veel beter behandeld zijn...

    Nu ben ik een beetje bang iets verkeerd te zeggen: maar eigenlijk kan ik het niet anders zeggen: zo is het m.i. gewoon. De Sukkels!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel schandalig dat ze gewoon denken dat zodra een kunstwerk bij hun staat, ze er maar alles mee kunnen doen en laten wat ze willen. Het is een beetje alsof een museum een rode roos zou laten bijschilderen in de Zonnebloemen van Van Gogh! Dat zou toch ook bizar zijn? Kunst is kunst zoals de kunstenaar het bedoeld heeft en daar moet je met je tengels vanaf blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. There's my girl!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen